"Nie mówię, ale mam wiele do powiedzenia" Kampania społeczna Fundacji GenerAACja
Już 18 listopada Fundacja GenerAACja rozpoczyna kampanię społeczną, której celem jest zwiększenie świadomości na temat komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) – narzędzi, które pozwalają osobom niemówiącym skutecznie się porozumiewać. Hasło przewodnie kampanii, „Nie mówię, ale mam wiele do powiedzenia”, ma zwrócić uwagę na możliwości, jakie daje AAC w codziennym życiu osób niemówiących oraz ich rodzin. Kampania obejmie swoim zasięgiem całe województwo podkarpackie i potrwa do 16 grudnia. Celem kampanii jest podniesienie świadomości społecznej na temat barier komunikacyjnych, z jakimi zmagają się osoby niemówiące, edukacja w zakresie narzędzi komunikacyjnych (AAC), które pomagają w przełamaniu tych barier oraz dostarczenie wiedzy o możliwościach wsparcia dla rodzin i opiekunów osób niemówiących oraz personelu medycznego pierwszego kontaktu. - Szacuje się, że w Polsce około 1% mieszkańców z różnych przyczyn nie może porozumiewać się werbalnie. Problem dotyczy zarówno dzieci, jak i dorosłych, a przyczyny są różnorodne – od wrodzonych schorzeń neurologicznych, takich jak porażenie mózgowe, przez choroby degeneracyjne, po urazy lub udary. Mimo postępu technologicznego i rozwoju narzędzi wspomagających komunikację, takich jak systemy AAC, wiedza o tych możliwościach jest wciąż niewystarczająca. – mówi Paulina Rutka, logopedka i psycholożka, Prezeska Fundacji GenerAACja. W okresie od 18 listopada do 16 grudnia 2024 r. Fundacja GenerAACja planuje szereg działań skierowanych do mieszkańców województwa podkarpackiego. Kluczowym elementem kampanii jest uruchomienie portalu internetowego www.niemowieale.pl z praktycznymi webinarami dotyczącymi sposobów komunikacji z osobami niemówiącymi. Kampania obejmie także dystrybucję materiałów edukacyjnych (ulotki, e-booki, plakaty), które będą dostępne na stronie projektu oraz w placówkach świadczących usługi dla osób z niepełnosprawnościami. Przewidziano również szeroką kampanię informacyjną w mediach społecznościowych. - Nasza kampania ma na celu poszerzenie świadomości szczególnie wśród rodziców dzieci niemówiących, rodzin osób dorosłych z trudnościami w komunikacji oraz personelu medycznego pierwszego kontaktu. Zbyt często obserwujemy, że osoby niemówiące borykają się na co dzień z ogromnymi trudnościami – poczuciem izolacji, brakiem możliwości wyrażenia podstawowych potrzeb czy emocji, a także wykluczeniem społecznym. Dla wielu z nich brak skutecznej komunikacji oznacza także nieprawidłową diagnozę medyczną lub niewłaściwe wsparcie terapeutyczne – mówi Katarzyna Włodarczyk, terapeutka AAC, Wiceprezeska Fundacji GenerAACja.- Dlatego tak ważne jest, by edukować społeczeństwo i instytucje, z którymi osoby niemówiące mają kontakt, jak mogą wspierać Fundacja na rzecz Zawsze Dostępnej Komunikacji (AAC) i Technologii Wspomagającej (AT) ich w codziennym życiu. Chcemy pokazać, że osoby niemówiące mają wiele do przekazania i mogą aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym – wystarczy tylko odpowiednio je wesprzeć. Partnerzy Kampanii Honorowy patronat nad kampanią objęło Miasto Rzeszów. W kampanię zaangażowali się lokalni Partnerzy, w tym Uniwersytet Rzeszowski, Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych w Rzeszowie, Szpital Specjalistyczny im. św. Rodziny, Stowarzyszenie Studentów i Absolwentow Medycyny IMFSA-Poland w Rzeszowie. Szczegółowe informacje na temat kampanii oraz związane z nią materiały merytoryczne dostępne są na stronie internetowej www.niemowieale.pl Kampanię organizuje: GenerAACja- Fundacja na rzecz Zawsze Dostępnej Komunikacji (AAC) i Technologii Wspomagającej (AT) powstała po to, aby zwiększać dostęp do wiedzy na temat komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC). Od 5 lat działamy na rzecz osób niemówiących z niepełnosprawnością, ich rodzin, specjalistów, nauczycieli i opiekunów w placówkach, w których przebywają osoby niepełnosprawne.
Zwiększamy świadomość i edukujemy przedstawicieli środowiska medycznego, instytucji publicznych i przedsiębiorstw w zakresie dobrych praktyk, związanych z dostępnością komunikacyjną. www.generaacja.p