Web Content Accessibility Guidelines

Kontrast

Kursor

Czcionka

Obrazy

Odnośniki

"Nie mówię, ale mam wiele do powiedzenia" Kampania społeczna Fundacji GenerAACja

Powrót

"Nie mówię, ale mam wiele do powiedzenia" Kampania społeczna Fundacji GenerAACja

Już 18 listopada Fundacja GenerAACja rozpoczyna kampanię społeczną, której celem jest zwiększenie świadomości na temat komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) – narzędzi, które pozwalają osobom niemówiącym skutecznie się porozumiewać. Hasło przewodnie kampanii, „Nie mówię, ale mam wiele do powiedzenia”, ma zwrócić uwagę na możliwości, jakie daje AAC w codziennym życiu osób niemówiących oraz ich rodzin. Kampania obejmie swoim zasięgiem całe województwo podkarpackie i potrwa do 16 grudnia. Celem kampanii jest podniesienie świadomości społecznej na temat barier komunikacyjnych, z jakimi zmagają się osoby niemówiące, edukacja w zakresie narzędzi komunikacyjnych (AAC), które pomagają w przełamaniu tych barier oraz dostarczenie wiedzy o możliwościach wsparcia dla rodzin i opiekunów osób niemówiących oraz personelu medycznego pierwszego kontaktu. - Szacuje się, że w Polsce około 1% mieszkańców z różnych przyczyn nie może porozumiewać się werbalnie. Problem dotyczy zarówno dzieci, jak i dorosłych, a przyczyny są różnorodne – od wrodzonych schorzeń neurologicznych, takich jak porażenie mózgowe, przez choroby degeneracyjne, po urazy lub udary. Mimo postępu technologicznego i rozwoju narzędzi wspomagających komunikację, takich jak systemy AAC, wiedza o tych możliwościach jest wciąż niewystarczająca. – mówi Paulina Rutka, logopedka i psycholożka, Prezeska Fundacji GenerAACja. W okresie od 18 listopada do 16 grudnia 2024 r. Fundacja GenerAACja planuje szereg działań skierowanych do mieszkańców województwa podkarpackiego. Kluczowym elementem kampanii jest uruchomienie portalu internetowego www.niemowieale.pl z praktycznymi webinarami dotyczącymi sposobów komunikacji z osobami niemówiącymi. Kampania obejmie także dystrybucję materiałów edukacyjnych (ulotki, e-booki, plakaty), które będą dostępne na stronie projektu oraz w placówkach świadczących usługi dla osób z niepełnosprawnościami. Przewidziano również szeroką kampanię informacyjną w mediach społecznościowych. - Nasza kampania ma na celu poszerzenie świadomości szczególnie wśród rodziców dzieci niemówiących, rodzin osób dorosłych z trudnościami w komunikacji oraz personelu medycznego pierwszego kontaktu. Zbyt często obserwujemy, że osoby niemówiące borykają się na co dzień z ogromnymi trudnościami – poczuciem izolacji, brakiem możliwości wyrażenia podstawowych potrzeb czy emocji, a także wykluczeniem społecznym. Dla wielu z nich brak skutecznej komunikacji oznacza także nieprawidłową diagnozę medyczną lub niewłaściwe wsparcie terapeutyczne – mówi Katarzyna Włodarczyk, terapeutka AAC, Wiceprezeska Fundacji GenerAACja.- Dlatego tak ważne jest, by edukować społeczeństwo i instytucje, z którymi osoby niemówiące mają kontakt, jak mogą wspierać Fundacja na rzecz Zawsze Dostępnej Komunikacji (AAC) i Technologii Wspomagającej (AT) ich w codziennym życiu. Chcemy pokazać, że osoby niemówiące mają wiele do przekazania i mogą aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym – wystarczy tylko odpowiednio je wesprzeć. Partnerzy Kampanii Honorowy patronat nad kampanią objęło Miasto Rzeszów. W kampanię zaangażowali się lokalni Partnerzy, w tym Uniwersytet Rzeszowski, Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych w Rzeszowie, Szpital Specjalistyczny im. św. Rodziny, Stowarzyszenie Studentów i Absolwentow Medycyny IMFSA-Poland w Rzeszowie. Szczegółowe informacje na temat kampanii oraz związane z nią materiały merytoryczne dostępne są na stronie internetowej www.niemowieale.pl Kampanię organizuje: GenerAACja- Fundacja na rzecz Zawsze Dostępnej Komunikacji (AAC) i Technologii Wspomagającej (AT) powstała po to, aby zwiększać dostęp do wiedzy na temat komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC). Od 5 lat działamy na rzecz osób niemówiących z niepełnosprawnością, ich rodzin, specjalistów, nauczycieli i opiekunów w placówkach, w których przebywają osoby niepełnosprawne.

Zwiększamy świadomość i edukujemy przedstawicieli środowiska medycznego, instytucji publicznych i przedsiębiorstw w zakresie dobrych praktyk, związanych z dostępnością komunikacyjną. www.generaacja.p