regulamin opracowany na podstwie Nr XI/110/2019 Rady Miasta Tarnobrzega z dnia 24 kwietnia 2019 r. w sprawie budżetu obywatelskiego Miasta Tarnobrzega (Dz. Urz. Woj. Podk. z 2019 r. poz. 3162 z późn. zm.)
Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Niniejszy regulamin określa zasady i tryb przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Miasta Tarnobrzega w sprawie przeznaczenia wyodrębnionej części budżetu Miasta Tarnobrzega, zasad i trybu wyłaniania projektów zgłaszanych przez mieszkańców Miasta Tarnobrzega oraz wymagań, jakie powinny spełniać projekty budżetu obywatelskiego Miasta Tarnobrzega, w szczególności:
§ 2. Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
§ 3. Na realizację zadań z budżetu obywatelskiego przeznacza się corocznie środki finansowe w wysokości 0,55% wydatków Miasta zawartych w ostatnim przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu. Wysokość kwoty ustala Prezydent ogłaszając rozpoczęcie konsultacji społecznych w ramach budżetu obywatelskiego.
§ 4. Rozpoczęcie konsultacji w ramach budżetu obywatelskiego następuje z datą ogłoszenia harmonogramu budżetu obywatelskiego.
§ 5. Proces realizacji budżetu obywatelskiego obejmuje następujące etapy:
§ 6. 1. W ramach budżetu obywatelskiego realizowane są wyłącznie projekty, których przedmiot mieści się w katalogu zadań własnych Miasta i które zostały wybrane w oparciu o zasady ustalone w niniejszym regulaminie.
2. Projektem zgłaszanym do budżetu obywatelskiego może być każde zadanie, które przyczynia się do rozwoju Miasta, w szczególności:
§ 7. Do budżetu obywatelskiego nie mogą być zgłaszane projekty:
§ 8. 1. W ramach budżetu obywatelskiego można zgłaszać projekty w kategoriach:
2. Pula środków przeznaczona na kategorię projektów małych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, wynosi 320 000,00 zł, przy czym dla każdego osiedla Miasta do realizacji wybierany jest jeden projekt, z zastrzeżeniem § 24 ust. 5 pkt 1-3.”;
Rozdział 2.
ZGŁASZANIE PROJEKTÓW DO BUDŻETU OBYWATELSKIEGO
§ 9. 1. Projekty do zrealizowania w ramach budżetu obywatelskiego może zgłaszać każdy mieszkaniec Miasta.
2. Zgłoszenia projektu do budżetu obywatelskiego dokonuje się:
3. Do formularza zgłoszenia dołącza się listę poparcia dla proponowanego zadania, przy czym
4. Wypełniony formularz, o którym mowa w ust. 2, wraz z listą poparcia, o której mowa w ust. 3, można w terminie określonym w harmonogramie:
5. W przypadku przesłania projektu w formie elektronicznej, całkowita wielkość załączników nie może przekraczać 50 MB, a dołączane pliki należy przesyłać w formacie PDF, PNG lub JPG.
§ 10. Wykaz wszystkich zgłoszonych projektów uporządkowanych według kategorii projektów, wymienionych w § 8, z zachowaniem kolejności zgłoszenia, zostanie udostępniony na stronie internetowej, w BIP i na tablicy ogłoszeń Urzędu w ciągu pięciu dni od zakończenia składania projektów.
Rozdział 3.
OCENA PROJEKTÓW ZGŁOSZONYCH DO BUDŻETU OBYWATELSKIEGO
§ 11. 1. Ocenę zgłoszonych projektów do budżetu obywatelskiego Miasta Tarnobrzega przeprowadza Prezydent przy pomocy właściwych komórek organizacyjnych Urzędu.
2. Ocena złożonych projektów dokonywana jest pod względem:
§ 12. Ocena projektu pod względem spełniania wymogów formalnych obejmuje sprawdzenie:
§ 13. 1. Jeżeli projekt zawiera braki nadające się do usunięcia, Prezydent wzywa zgłaszającego do jego uzupełnienia w terminie 3 dni roboczych od dnia wysłania wezwania na adres poczty elektronicznej zgłaszającego. Nie dotyczy to przypadku, gdy zgłaszający projekt nie wskazał w zgłoszeniu adresu poczty elektronicznej.
2. Projekty, co, do których wnioskodawcy nie uzupełnili informacji pozwalających dokonywać oceny nie podlegają dalszemu procedowaniu.
3. W przypadku, gdy analiza projektu wskazuje, że projekt jest niewykonalny, komórka Urzędu dokonująca analizy zwraca się do wnioskodawcy z propozycją wprowadzenia zmian. Modyfikacja zgłoszenia, może być dokonana wyłącznie za zgodą wnioskodawcy. W przypadku braku zgody na wprowadzenie zmian, które zapewnia wykonalność przedsięwzięcia, zastosowanie ma ust. 2 niniejszego paragrafu.
4. W przypadku projektów podobnych lub komplementarnych komórka Urzędu dokonująca analizy zwraca się do wnioskodawców z propozycją ich połączenia. Połączenie projektów może nastąpić wyłącznie za zgodą wnioskodawców.
5. W przypadku większej liczby zgłoszeń tego samego projektu, są one łączone w jeden projekt. Wnioskodawcy są o tym fakcie informowani.
§ 14.
§ 15. Osoba, która zgłosiła projekt w budżecie obywatelskim lub jest związana stosunkiem pokrewieństwa lub zależności służbowej z osobą zgłaszającą projekt, nie może uczestniczyć w pracach związanych z oceną zgłoszonych projektów. Przy zaistnieniu takiego faktu winna wyłączyć się z wszelkich czynności związanych z oceną projektów.
Rozdział 4.
DZIAŁANIA INFORMACYJNE
§ 16. Od dnia ogłoszenia list, o których mowa w § 14 ust. 6, do końca okresu głosowania, Prezydent prowadzi działania promocyjno-informacyjne dotyczące budżetu obywatelskiego i projektów dopuszczonych do głosowania.
§ 17.
Rozdział 5.
GŁOSOWANIE
§ 18. O wyborze projektów do realizacji decydują mieszkańcy Miasta Tarnobrzega w drodze bezpośredniego głosowania.
§ 19. 1. Głosowanie nad wyborem projektów zgłoszonych do budżetu obywatelskiego, które zostaną uwzględnione w uchwale budżetowej Miasta, przeprowadza się w terminie określonym w harmonogramie.
2. Każdy uprawniony do głosowania może oddać głos na jeden wybrany projekt w każdej z kategorii projektów, o których mowa w § 8 ust. 1.
3. Każdy uprawniony do głosowania może głosować tylko raz:
1) w punkcie wyborczym wyznaczonym przez Prezydenta w drodze zarządzenia, poprzez umieszczenie wypełnionej karty do głosowania w przygotowanej do tego celu zaplombowanej urnie lub;
2) w formie elektronicznej w systemie informatycznym.
4. Zarządzeniem, o którym mowa w ust.3 pkt 1, Prezydent powołuje również komisje wyborcze, liczące od 3 do 7 członków, określa zasady i tryb ich pracy oraz ustala odpowiednią liczbę punktów wyborczych, w tym punktów do głosowania w formie elektronicznej.
4a. Do zadań komisji wyborczej należy:
1) przygotowanie punktu wyznaczonego do głosowania i czuwanie nad prawidłowością przebiegu głosowania;
2) odebranie i przeliczenie otrzymanych kart do głosowania;
3) dokonanie sprawdzenia tożsamości głosujących mieszkańców;
4) prowadzenie spisu uprawnionych mieszkańców, którym wydano karty do głosowania;
5) wydawanie uprawnionym mieszkańcom kart do głosowania;
6) ustalenie liczby kart do głosowania wyjętych z urny po zakończeniu głosowania i liczby niewykorzystanych kart do głosowania;
7) sporządzenie protokołu z głosowania;
8) przekazanie kart do głosowania i protokołu z głosowania komisji skrutacyjnej.
5. W miejscu do głosowania udostępnione zostaną pełne opisy wszystkich projektów dotyczących poszczególnych kategorii projektów.
§ 20. 1. Wzór kart do głosowania, o których mowa w § 19 ust. 3, ustala Prezydent w drodze zarządzenia.
2. Na kartach do głosowania umieszcza się listę projektów zweryfikowane pozytywnie dla poszczególnych kategorii projektów, umieszczając ich tytuły, wraz z krótkim opisem, określeniem szacunkowych kosztów ich realizacji oraz informacją, jak prawidłowo oddać ważny głos.
3. Kolejność projektów na kartach do głosowania i w systemie informatycznym ustala się alfabetycznie, według tytułu projektu, nadając każdemu projektowi kolejny numer.
4. Kartę do głosowania opatruje się pieczęcią Urzędu.
5. Karty do głosowania wydaje się uprawnionemu do głosowania w punkcie wyznaczonym do głosowania, po uprzednim sprawdzeniu dokumentu tożsamości ze zdjęciem, wpisaniu imienia i nazwiska oraz adresu zamieszkania uprawnionego na listę osób, które oddały głos na projekty w ramach budżetu obywatelskiego.
6. Każdy uprawniony otrzymuje kartę do głosowania, na której wpisuje numery wybranych projektów dla każdej z kategorii projektów, o których mowa w § 8 ust. 1.
7. Osoba wydająca karty do głosowania może odmówić wydania karty do głosowania, gdy stwierdzi, że uprawniony znajduje się już na liście osób głosujących na projekty w ramach budżetu obywatelskiego.
§ 21. Kartę do głosowania uznaje się za ważną, jeśli po wyjęciu z urny sporządzona jest według prawidłowego wzoru oraz opatrzona jest pieczęcią Urzędu.
§ 22. Za głos ważny uznaje się kartę do głosowania, na której w kwadracie przypisanym jednej z kategorii projektów, o których mowa w § 8, głosujący wpisał numer odpowiadający jednemu z projektów dopuszczonych do głosowania dla tej kategorii projektów.
§ 23. Za głos nieważny uznaje się kartę do głosowania, na której w kwadracie do wpisania wybranego projektu:
1) pozostawiono puste miejsce, bez żadnego wpisu lub wpisano znaki nie będące cyfrą/liczbą;
2) wpisano numeru projektu, który jest niezgodny z numerami projektów dopuszczonym do głosowania;
3) wpisano więcej niż jeden numer, wybierając więcej niż jeden projekt w danej kategorii projektów.
§ 23a. Głosowanie w formie elektronicznej odbywa się przy pomocy systemu informatycznego i składa się z:
1) weryfikacji osoby głosującej poprzez wskazanie imienia i nazwiska, adresu zamieszkania oraz numeru telefonu komórkowego, na który wysyłany jest kod SMS do wpisania w systemie informatycznym;
2) wyboru po jednym projekcie w każdej z kategorii projektów, o których mowa w § 8 ust. 1.
Rozdział 6.
USTALENIE WYNIKU GŁOSOWANIA
§ 24. 1. Wynik głosowania ustala komisja skrutacyjna, powołana zarządzeniem Prezydenta, licząca od 3 do 7 osób, w której skład wchodzą pracownicy Urzędu oraz wskazani przez Prezydenta przewodniczący zarządów osiedli.
2. Do zadań komisji skrutacyjnej należy:
1) odebranie kart do głosowania i protokołów z glosowania od komisji wyborczych;
2) ustalenie liczby kart do głosowania ważnych i nieważnych;
3) ustalenie liczby głosów ważnych oraz nieważnych, oddanych na poszczególne projekty w sposób
tradycyjny – papierowy, jak i elektroniczny;
4) przedstawienie wyników głosowania w postaci listy rankingowej projektów, które uzyskały kolejno największą liczbę głosów, wraz z podaniem liczby oddanych głosów na projekty dla każdej z kategorii projektów;
5) sporządzenie protokołu z posiedzenia komisji;
6) przekazanie kart do głosowania, protokołów z głosowania i dokumentów, o których mowa
w pkt 3 i 4 Prezydentowi.
3. Na podstawie wyników głosowania ustala się listę rankingową projektów dla każdej kategorii projektów, o których mowa w §8 ust. 1.
4. Listy rankingowe projektów, o których mowa w ust. 2, ustala się na podstawie liczby uzyskanych głosów ważnych w porządku od najwyższej do najniższej liczby uzyskanych głosów, przy czym w przypadku uzyskania równej liczby głosów przez dwa lub więcej projekty w jednej kategorii projektów,
o ich kolejności na liście rankingowej decyduje odpowiednio:
1) szacunkowy koszt realizacji projektu, przy czym projekt o niższym koszcie zajmuje wyższą pozycję w rankingu lub w dalszej kolejności;
2) losowanie, które przeprowadza komisja skrutacyjna.
5. W uchwale budżetowej Miasta na kolejny rok budżetowy uwzględnia się kolejne projekty z listy rankingowej projektów, które otrzymały najwyższą liczbę ważnych głosów w danej kategorii projektów, których łączne koszty szacunkowe nie przekraczają kwoty środków przeznaczonych do rozdysponowania dla danej kategorii projektów, przy czym:
1) brak projektu dopuszczonego do głosowania w kategorii projektów małych dla danego osiedla Miasta lub niewskazanie przez głosujących ani jednego projektu dopuszczonego do głosowania z tej kategorii projektów dla danego osiedla Miasta skutkuje wybraniem do realizacji kolejnego projektu małego z najwyższą liczbą otrzymanych głosów, niezależnie którego osiedla projekt dotyczy;
2) w przypadku niewyczerpania puli środków przeznaczonych na kategorię projektów małych do realizacji kierowane są kolejne projekty małe o najwyższej liczbie otrzymanych głosów, aż do wyczerpania puli środków przeznaczonych na tę kategorie projektów;
3) środki pozostałe po wybraniu do realizacji projektów z kategorii projektów dużych powiększają pulę środków do rozdysponowania w kategorii projektów małych.
6. W przypadku zmiany cen towarów i usług oraz uchwały budżetowej, uniemożliwiających realizację w całości projektu, dopuszcza się ograniczenia w zakresie realizacji projektu, nie powodujące istotnej zmiany projektu.
7. Jeżeli środki przeznaczone na realizację budżetu obywatelskiego nie wystarczą do realizacji wybranych przez mieszkańców projektów, a których realizacja jest szczególnie istotna z punktu widzenia interesów mieszkańców, wysokość tych środków może zostać na wniosek Prezydenta podwyższona przez Radę Miasta Tarnobrzega.
§ 25. Listy z wynikami głosowania w ramach budżetu obywatelskiego ogłoszone zostaną na stronie internetowej, w BIP i na tablicy ogłoszeń Urzędu.
Głosowanie na projekty dopuszczone do głosowania w ramach budżetu obywatelskiego Miasta Tarnobrzega na 2022 rok, odbywa się:
2. Dla głosowania odbywającego się w sposób tradycyjny Prezydent Miasta Tarnobrzega wyznacza punkty umożliwiające udział w głosowaniu.
Głosowanie jest równe i bezpośrednie. Uprawnionymi do głosowania są mieszkańcy Tarnobrzega, zamieszkujący w dniu głosowania w granicach administracyjnych miasta.
Osoba uprawniona do udziału w głosowaniu głosuje tylko raz, oddając swój głos:
3. Oddanie głosu odbywa się poprzez:
Członek Komisji wyborczej wydając karty do głosowania może odmówić ich wydania, gdy stwierdzi, że uprawniony znajduje się już w centralnym rejestrze osób głosujących na projekty w ramach budżetu obywatelskiego.
Głosowanie przeprowadza się:
Lokale wyborcze, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b, wyznaczone zostają na osiedlach Tarnobrzega, w poniższych lokalizacjach:
Harmonogramu przeprowadzenia budżetu obywatelskiego Miasta Tarnobrzega na 2022 rok oraz ustalenia kwoty przeznaczonej na realizację budżetu obywatelskiego Miasta Tarnobrzega na 2022 rok:
Na podstawie protokołu Komisji Skrutacyjnej z dnia 9 listopada 2021 r. z ustalenia wyników głosowania na projekty zgłoszone w ramach budżetu obywatelskiego Miasta Tarnobrzega na 2022 r. informuje, że w głosowaniu, które odbyło się w dniach 24.10.2021 r. – 05.11.2021 r. oraz., udział wzięło 3343 uprawnionych do głosowania mieszkańców Tarnobrzega, w tym 1298 osób w głosowaniu internetowym i 2045 w głosowaniu tradycyjnym. Oddanych zostało w 3303 głosy na projekty duże i 3220 głosów na projekty małe.
Zgodnie z trybem i zasadami przeprowadzania budżetu obywatelskiego Miasta Tarnobrzega, zawartym w Uchwale Nr XI/110/2019 Rady Miasta Tarnobrzega z dnia 24 kwietnia 2019 r. w sprawie budżetu obywatelskiego Miasta Tarnobrzega (Dz. Urz. Woj. Podk. z 2019 r. poz. 3162 z późn. zm.), projekty, które zdobyły największą liczbę głosów, aż do wyczerpania puli środków przeznaczonych na ich realizację, wprowadzone zostaną do projektu budżetu miasta Tarnobrzega na 2022 r.
Pula środków przeznaczona na realizację projektów w ramach budżetu obywatelskiego Miasta Tarnobrzega na 2022 r. ustalona została w Zarządzeniu nr 230/2021 Prezydenta Miasta Tarnobrzega z dnia 18 czerwca 2021 r. w sprawie ustalenia harmonogramu przeprowadzenia budżetu obywatelskiego Miasta Tarnobrzega na 2022 rok oraz ustalenia kwoty przeznaczonej na realizację budżetu obywatelskiego Miasta Tarnobrzega na 2022 rok i wynosi 1 883.443,27 zł, co stanowi 0,55% wydatków Miasta Tarnobrzega zawartych w ostatnim przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu Miasta Tarnobrzega za 2020 rok, przy czym:
I. Wynik głosowania na projekty duże:
Do realizacji wybrany został projekt nr 1 pn. „Miejskie chodniki - przyjazne i bezpieczne”, na który głosowało najwięcej mieszkańców Tarnobrzega.
Szacunkowy koszt realizacji ww. projektu wynosi 1 560 000 zł. Wysokość pozostałych środków nie pozwala na realizację kolejnego projektu pod względem liczby otrzymanych głosów.
II. Wynik głosowania na projekty małe:
Do realizacji wybrane zostały wszystkie ww. projekty. Szacunkowy koszt realizacji ww. 15 projektów wynosi 287 150,00 zł.
W załączniku zamieszczone zostało szczegółowe zestawienie wyników głosowania.
Do budżetu obywatelskiego Miasta Tarnobrzega na 2022 rok wpłynęło łącznie 33 projekty mieszkańców, w tym:
Wszystkie projekty zostały ocenione pod względem formalnym i merytorycznym. W wyniku dokonanej oceny pozytywnie zweryfikowanych zostało 19 projektów, w tym:
14 projektów otrzymało negatywna ocenę (11 "małych" i 3 "duże"). Wyniki weryfikacji w załącznikach.
UWAGA! Zgodnie z § 14 ust. 4 i 5 Uchwały Nr XI/110/2019 Rady Miasta Tarnobrzega z dnia 24 kwietnia 2019 r. w sprawie budżetu obywatelskiego Miasta Tarnobrzega (z późn. zm.) autorowi negatywnie zweryfikowanego projektu przysługuje odwołanie do Komisji Głównej Rady Miasta Tarnobrzega, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Tarnobrzega, w terminie 7 dni od dnia podania do publicznej wiadomości list projektów z wynikami dokonanej oceny. Odwołanie powinno zawierać uzasadnienie. Odwołania przyjmowane są do 18 października 2022 r.
Głosowanie na pozytywnie zweryfikowane projekty rozpocznie się dnia 24 października i potrwa do dnia 5 listopada 2022 r. , przy czym 24 października (w niedzielę) głosowanie odbędzie się w formie tradycyjnej - papierowej na osiedlach miejskich. W pozostałych dniach głosowanie odbywać się będzie elektronicznie poprzez system informatyczny na stronie: https://tarnobrzeg.budzet-obywatelski.org. Aby zagłosować poprzez internet należy na podanej stronie wpisać imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz nr telefonu, poprzez który otrzyma się kod weryfikacyjny. Uprawnionymi do głosowania są wszyscy mieszkańcy Tarnobrzega. Przypominamy, że głosować można tylko jeden raz, oddając jeden głos na projekt w kategorii "projekt duży" i jeden głos na projekt w kategorii "projekt mały".
Ostateczna wersja projektów złożonych do budżetu obywatelskiego Miasta Tarnobrzega na 2022 rok, po zakończonej procedurze odwoławczej, które zostaną poddane pod głosowanie mieszkańców.
Głosowanie tradycyjne zaplanowane zostało na dzień 24 października 2021 r. na każdym osiedlu miejskim w godz. 8.00 - 14.00. Głosowanie internetowe rozpoczyna się w dniu 24 października i potrwa do dnia 5 listopada 2021 r.
Zapraszamy do zapoznania się z listami projektów.