Web Content Accessibility Guidelines

Kontrast

Kursor

Czcionka

Obrazy

Odnośniki

12

Poprawa jakości kształcenia zawodowego ZS nr 1 oraz ZS nr 2

Powrót

Poprawa jakości kształcenia zawodowego Zespołu Szkół nr 1 oraz Zespołu Szkół nr 2 w Tarnobrzegu

 

W dniu 20.08.2024 r. została popisana umowa o dofinansowanie projektu pn.  „Poprawa jakości kształcenia zawodowego Zespołu Szkół nr 1 oraz Zespołu Szkół nr 2 w Tarnobrzegu”, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu nr FEPK.05 „Przyjazna Przestrzeń Społeczna” programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027. Kwota dofinansowania z EFRR wynosi 2 717 687,89 zł,  całkowita wartość projektu - 3 224 394,90 zł, wkład własny Miasta Tarnobrzega - 506 707,01 zł.

Przedmiotem projektu jest rozwój łatwo dostępnej infrastruktury szkolnictwa zawodowego w Tarnobrzegu poprzez modernizację budynków 2 szkół zawodowych oraz zakup wyposażenia do pracowni niezbędnego do kształcenia praktycznego. Celem projektu jest poprawa jakości kształcenia zawodowego w mieście Tarnobrzeg poprzez inwestycje w istniejącą bazę dydaktyczną, co jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku pracy na zawody tj. technik obsługi pasażerów w przewozach lotniczych, morskich i na dworcach (steward) oraz technik analityk (branża chemiczno-biologiczna).

W celu dostosowania pomieszczeń do warunków rzeczywistego środowiska pracy zawodowej przewiduje się wykonanie robót budowlanych oraz zakup wyposażenia:

1)  w Zespole Szkół nr 1 – stworzenie Sali Wirtualnej Rzeczywistości (VR), gdzie przy użyciu nowoczesnej technologii (gogle VR) możliwa będzie praktyczna nauka zawodu stewarda w obszarze 6 modułów  szkoleniowych VR:

  • przygotowanie personelu pokładowego Cabin Crew
  • awaryjne lądowanie na wodzie
  • awaryjne lądowanie na lądzie
  • gaszenie pożaru w samolocie
  • pierwsza pomoc przedmedyczna
  • BHP w pracy.

Ta innowacyjna forma nauki umożliwia symulowanie różnych scenariuszy, na które narażone są osoby z obsługi pasażerów w bezpiecznym środowisku wirtualnym. Dzięki temu uczestnicy zajęć będą mogli zdobyć praktyczne doświadczenie i podnosić swoje umiejętności w bezpieczny i kontrolowany sposób. W celu dostosowania istniejącej sali do wymogów technicznych sali VR, w tym obsługi wyposażenia, planuje się prace remontowe w branży budowlanej i elektrycznej.

2) w Zespole Szkół nr 2 – stworzenie laboratorium chemicznego poprzez dostosowanie klasopracowni i zaplecza oraz laboratorium mikrobiologicznego poprzez przebudowę części korytarza. Laboratoria będą odwzorowywać rzeczywiste warunki pracy, specjalistyczne wyposażenie zarówno w urządzenia, jak i odczynniki pozwolą na naukę praktyczną zawodu.

W ramach projektu wykonane w budynkach obu szkół zostaną prace budowlane mające na celu usunięcie barier architektonicznych dla osób z niepełnosprawnościami oraz poprawę dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 

Z projektu korzystać będą uczniowie szkół, w tym z niepełnosprawnościami, którzy kształcić się będą w kierunkach pożądanych przez rynek pracy. Technik obsługi pasażerów, jest innowacyjnym kierunkiem kształcenia przyciągającym coraz więcej uczniów z całego kraju, zwiększa możliwości zatrudnienia po zakończeniu nauki, nie tylko na pokładzie samolotu, lotnisku, ale także w pociągu czy na promach pasażerskich. Z uwagi, iż województwo podkarpackie jest niekwestionowanym liderem w dziedzinie lotnictwa i z każdym rokiem wzrastać będzie zapotrzebowanie na pracowników linii lotniczych, ww. kierunek kształcenia, wzbogacony o zajęcia i szkolenia w Sali VR będzie kluczowy dla rozwoju gospodarczego podkarpacia. Województwo podkarpackie ma również potencjał w zakresie produkcji leków i suplementów diety. Technik analityk jest niezbędny w procesie ich produkcji, dlatego ten kierunek kształcenia ma istotne znaczenie w zakresie kształcenia przyszłej kadry. Ponadto lokalne zakłady pracy w branży chemicznej i spożywczej zgłaszają zapotrzebowanie na pracowników w zawodzie technik analityk i zapewniają praktyki, staże oraz zatrudnienie po ukończeniu nauki.

 

Termin realizacji projektu planuje się na lata 2024-2025.

#FunduszeUE