Tarnobrzeg
OBWIESZCZENIE
Prezydent Miasta Tarnobrzega informuje o przystąpieniu do przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących projektu uchwały Rady Miasta w sprawie określenia zasad wyznaczania składu oraz zasad działania Komitetu Rewitalizacji Miasta Tarnobrzega
Na podstawie art. 5a ust. 1 i 2, art. 30 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(t.j. Dz.U. 2025 r. poz. 1153), na podstawie art. 6 ustawy z dnia 9 października 2015 r.
o rewitalizacji (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 278) Prezydent Miasta Tarnobrzega ogłasza konsultacje społeczne, których przedmiotem będzie projekt uchwały Rady Miasta Tarnobrzega w sprawie
w sprawie określenia zasad wyznaczania składu oraz zasad działania Komitetu Rewitalizacji Miasta Tarnobrzega.
Celem konsultacji społecznych jest zebranie od interesariuszy rewitalizacji uwag, na temat zasad wyznaczania składu oraz zasad działania Komitetu Rewitalizacji Miasta Tarnobrzega.
Konsultacje prowadzone będą w okresie od dnia 24.09.2025 roku do dnia 29.10.2025 roku w formie:
Formularz konsultacyjny będzie dostępny od dnia 24.09.2025 r.:
Organem właściwym do rozpatrzenia uwag i wniosków jest Prezydent Miasta Tarnobrzega. Niezwłocznie po zakończeniu niniejszych konsultacji sporządzona zostanie informacja podsumowująca ich przebieg, zawierająca dane o miejscu i czasie ich przeprowadzenia, omówienie ich przebiegu oraz zgłoszonych uwag wraz z odniesieniem się do nich.
Nabór przedsięwzięć rewitalizacyjnych do Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Tarnobrzega.
Zasady naboru przedsięwzięć rewitalizacyjnych w procesie opracowania Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Tarnobrzega (GPR)
1. Inicjatorem przedsięwzięcia może być każdy podmiot, który zamierza realizować przedsięwzięcie rewitalizacyjne na obszarze rewitalizacji i ma pełną zdolność do czynności prawnych. Należy podkreślić, że osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (czyli osoby prywatne) nie mogą być realizatorami projektów. Mogą one natomiast korzystać ze wsparcia w sposób pośredni – zgłaszając pomysły projektów rewitalizacyjnych, z których efektów będą korzystać, jako grupa docelowa.
2. Zgłaszane przedsięwzięcia powinny spełniać następujące warunki:
a) położenie na obszarze rewitalizacji, z zastrzeżeniem pkt 3,
b) sugerowane jest nawiązanie do wstępnej wizji przemian rewitalizacyjnych.
Opis wizji przemian obszaru rewitalizacji, która została wypracowana na warsztatach oraz
w trakcie spacerów badawczych w dniach: 22 i 23 sierpnia 2025 r. z udziałem mieszkańców, stanowi uzupełnienie niniejszych zasad.
c) złożenie projektu na załączonym formularzu „Karta przedsięwzięcia rewitalizacyjnego”.
Formularz „Karta przedsięwzięcia rewitalizacyjnego stanowi załącznik do niniejszych zasad.
3. Co do zasady przedsięwzięcie powinno być realizowane na obszarze rewitalizacji.
Dopuszcza się jednak możliwość zgłaszania przedsięwzięć realizowanych poza obszarem rewitalizacji, jeśli będą one służyć realizacji celów przypisanych obszarowi rewitalizacji,
a beneficjentem końcowym projektu będą mieszkańcy z obszaru rewitalizacji. Dotyczy to zwłaszcza inicjatyw społecznych nakierowanych na aktywizację zawodową i społeczną. Projekt położony poza obszarem rewitalizacji wymaga dodatkowego uzasadnienia dotyczącego jego lokalizacji oraz związków z procesem rewitalizacji.
4. Propozycje projektów ostatecznie wpisane do GPR mogą warunkować wnioskodawcy (inicjatorowi) możliwość ubiegania się o zewnętrzne finansowanie, np. ze środków unijnych.
5. Zgłoszenie przedsięwzięcia rewitalizacyjnego, którego realizacja stanowi zadanie innego podmiotu niż podmiot zgłaszający, wymaga zgody tego podmiotu.
6. W przypadku, gdy przedsięwzięcie będzie obejmowało prace remontowe, konserwatorskie, restauratorskie, roboty budowlane budynków lub zagospodarowanie terenu w rozumieniu przepisów prawa, wnioskodawca składając kartę przedsięwzięcia deklaruje, że posiada tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, wynikający z prawa własności, stosunku zobowiązaniowego (umowy dzierżawy, najmu), zgody na korzystanie z budynku lub terenu udzielonej przez jego właściciela lub w innej formie przewidzianej przepisami prawa.
7. Wszystkie zgłaszane projekty powinny uwzględniać konieczność dostosowania do potrzeb osób o szczególnych potrzebach w zakresie dostępności.
8. Przedsięwzięcia zgłoszone w naborze zostaną zweryfikowane pod względem położenia w granicach obszaru rewitalizacji, możliwości ich realizacji, spójności z celami procesu rewitalizacji wynikającymi z GPR. Przedsięwzięcia, które spełnią wyżej określone kryteria, w zależności od stopnia przygotowania projektu, zostaną wpisane na listę projektów podstawowych lub uzupełniających GPR. W ostateczności mogą zostać odrzucone, jeżeli z uwagi na słaby stopień przygotowania lub niemożliwe do usunięcia błędy formalne, nie będą mogły zostać zakwalifikowane do przyjęcia. Zamieszczenie przedsięwzięcia w GPR nie jest jednoznaczne z zapewnieniem środków na jego realizację. Za zakres rzeczowy i finansowy realizacji przedsięwzięcia odpowiada Wnioskodawca.
9. Dla każdego przedsięwzięcia/projektu należy wypełnić osobną kartę.
10. Miasto Tarnobrzeg, jako organizator naboru, zastrzega sobie możliwość wezwania wnioskodawcy do uzupełnienia lub skorygowania zgłoszonego projektu. Brak odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia będzie skutkował wyłączeniem projektu z procedury ujęcia w GPR.
11. Miasto Tarnobrzeg, jako organizator naboru, zastrzega sobie możliwość redakcji złożonych kart przedsięwzięć rewitalizacyjnych w celu ich ujednolicenia.
12. Propozycje projektów złożone w formie karty przedsięwzięcia rewitalizacyjnego można składać w terminie do 22 sierpnia 2025 r. Za decydującą uznaję się datę wpływu do Urzędu Miasta Tarnobrzega drogą mailową na adres: e-mail: rewitalizacja@um.tarnobrzeg.pl, drogą korespondencyjną na adres: Urząd Miasta Tarnobrzega, ul. A. Mickiewicza 7, 39-400 Tarnobrzeg, złożyć bezpośrednio na kancelarię Urzędu Miasta Tarnobrzega, ul. A. Mickiewicza 7, 39-400 Tarnobrzeg lub poprzez system ePUAP, adres skrzynki podawczej: e-puap /43m87xibay/skrytka.
13. Dodatkowych informacji w zakresie naboru przedsięwzięć rewitalizacyjnych w procesie opracowania GPR można uzyskać w Wydziale Rozwoju Miasta i Funduszy Pomocowych pod numerem 15 81 81 266.
Miasto Tarnobrzeg przystępuje do przeprowadzenia rewitalizacji zgodnie z zapisami ustawy o rewitalizacji. W tym celu opracowano diagnozę delimitacyjną, która wskazała, w której części Miasta Tarnobrzega koncentrują się problemy społeczne oraz inne negatywne zjawiska.
Diagnoza delimitacyjna pozwoliła na wskazanie obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji.
Za obszar zdegradowany i obszar rewitalizacji Miasta Tarnobrzega uznano centralną część Miasta Tarnobrzega, która obejmuje swoim zasięgiem części osiedli: Przywiśle, Stare Miasto oraz Wielopole oraz centralną część osiedla Mokrzyszów.
Konsultacje przeprowadzone zostaną w terminie od dnia 06.03.2025 roku do dnia 11.04.2025 roku w formie:
Spotkania otwartego z mieszkańcami gminy i interesariuszami rewitalizacji, umożliwiających omówienie propozycji wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji w Mieście Tarnobrzegu, a także zgłaszanie uwag, opinii i propozycji oraz składanie ich ustnie do protokołu. Spotkanie odbędzie się: 24.03.2025 roku w Tarnobrzeskim Domu Kultury w sali kameralnej, ul. J. Słowackiego 2, o godz. 17.00.
Zbierania uwag i opinii w formie papierowej oraz elektronicznej z wykorzystaniem formularza konsultacyjnego. Wypełniony formularz można dostarczyć drogą elektroniczną na adres e-mail: rewitalizacja@um.tarnobrzeg.pl , drogą korespondencyjną na adres: Urząd Miasta Tarnobrzega, ul. A. Mickiewicza 7, 39-400 Tarnobrzeg, złożyć bezpośrednio na kancelarię Urzędu Miasta Tarnobrzega, ul. A. Mickiewicza 7, 39-400 Tarnobrzeg lub poprzez system ePUAP, adres skrzynki podawczej na e-puap /43m87xibay/skrytka.
Ustnie do protokołu w siedzibie Urzędu Miasta Tarnobrzega w Wydziale Rozwoju Miasta i Funduszy Pomocowych, ul. Kościuszki 30, pokój nr 210 lub 209 lub telefonicznie pod numerami 15 81 81 266, 15 81 81 236 w godzinach od 7.30 do 15.30.
Badania ankietowego z udziałem mieszkańców Miasta Tarnobrzega.
Wywiadów pogłębionych z przedstawicielami partnerów społecznych i gospodarczych oraz podmiotów reprezentujące społeczeństwo obywatelskie, podmiotów działających na rzecz ochrony środowiska oraz podmiotów odpowiedzialne za promowanie włączenia społecznego, praw podstawowych, praw osób ze specjalnymi potrzebami, równości płci i niedyskryminacji, prowadzących działalność na terenie miasta Tarnobrzega.
Materiały informacyjne wraz z formularzem konsultacyjnym będą dostępne od dnia 06.03.2025 roku:
· w Biuletynie Informacji Publicznej pod https://bip.tarnobrzeg.pl/
· na stronie internetowej Miasta Tarnobrzega pod adresem: https://um.tarnobrzeg.pl/
· w siedzibie Urzędu Miasta Tarnobrzega, ul. A. Mickiewicza 7, Biuro Obsługi Interesanta, sektor A, sala 1, stanowisko nr 5;
· w Wydziale Rozwoju Miasta i Funduszy Pomocowych, ul. Kościuszki 30, pokój nr 210 lub 209.