Web Content Accessibility Guidelines

Kontrast

Kursor

Czcionka

Obrazy

Odnośniki

800

Deklaracje i opłaty

Powrót

DEKLARACJE I OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI

Dnia 05 czerwca 2020 r. Rada Miasta Tarnobrzega podjęła Uchwałę Nr XXVIII/313/2020 w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty (t.j. XXXIX/925/2024). Opłata nie jest podatkiem, więc jeśli wpływy z opłat nie pokrywają kosztów systemu gospodarowania odpadami, to Rada Miasta może zmienić stawkę opłaty.

Na terenie miasta Tarnobrzega opłata za gospodarowanie odpadami jest  obliczana w oparciu o liczbę mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość.

Stawka opłaty za odpady wynosi:

• 32,00 zł od os/m-c przy selektywnej zbiórce odpadów

Ustawodawca nakazał segregacje. Mieszkaniec, który nie będzie wypełniał obowiązku segregacji zostanie ukarany karą w wysokości 64 zł/mieś od osoby.

Obowiązek złożenia deklaracji i ponoszenia opłaty należy do właściciela nieruchomości zamieszkałej, przez którego rozumie się także współwłaściciela, użytkownika wieczystego oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością. W przypadku budynków wielolokalowych (bloków mieszkalnych) w imieniu mieszkańców deklarację wypełni i złoży do urzędu zarząd spółdzielni mieszkaniowej, wynajęty zarządca, czy zarząd wspólnoty. Opłatę natomiast ponosić będą wszyscy wytwarzający odpady w nieruchomościach zamieszkałych. W przypadku budynków wielolokalowych (bloków mieszkalnych) opłata będzie pobierana w czynszu i regulowana przez spółdzielnie mieszkaniowe, wynajętych zarządców, czy zarządy wspólnot.

Właściciel nieruchomości zamieszkałej jest zobowiązany do złożenia deklaracji, której treść Rada Miasta Tarnobrzega przyjęła Uchwałą Nr XXVIII/314/2020 w dniu 05 czerwca  2020r ( t.j. XLIII/450/2021).  Na podstawie danych zawartych w deklaracji tj. ilości zamieszkałych osób oraz przyjętej stawki, deklaracji posiadania kompostownika stosując przyjętą metodę obliczania wysokości opłaty (ilość mieszkańców * stawka – zwolnienie za posiadanie kompostownika = opłata) będzie można ustalić wysokość opłaty dla danej nieruchomości.

Bonifikata za posiadanie kompostownika wynosi 3 zł na osobę w gospodarstwie.

 W celu uzyskania bonifikaty należy  wypełnić nową deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie  odpadami komunalnymi.

Pierwszą deklarację właściciele nieruchomości składają w terminie 14 dni od dnia zamieszkania przez pierwszego mieszkańca danej nieruchomości. W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty (np. wysokości stawki opłaty uchwalonej przez Radę Miasta, liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość) właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 każdego miesiąca następującego po miesiącu w którym  wystąpiła zmiana.

Deklaracje można otrzymać w siedzibie Urzędu Miasta Tarnobrzega lub pobrać ją w formie elektronicznej ze strony internetowej www.tarnobrzeg.pl, następnie wydrukować, wypełnić, własnoręcznie podpisać i przesłać lub dostarczyć w inny sposób do Urzędu Miasta Tarnobrzega.

Deklaracja zostanie sprawdzona przez Urząd Miasta. Jeżeli ktoś jej nie wypełni lub poda nieprawdziwe dane wówczas decyzję o wysokości opłaty wyda Prezydent Miasta Tarnobrzega.

Na podstawie  uchwały  Nr XXX/290/2016 Rady Miasta Tarnobrzega w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi opłaty należy uiszczać bez wezwania raz na miesiąc, w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca za dany miesiąc kalendarzowy.

Dopuszcza się możliwość uiszczania opłaty z góry w terminach:

- rocznych (do 31 stycznia),

- półrocznych (do 31 stycznia za I półrocze i do 31 lipca za II półrocze),

- kwartalnych (do ostatniego dnia pierwszego miesiąca danego kwartału tj.:31 stycznia, 30 kwietnia, 31 lipca, 31 października).

          Jeśli na danej nieruchomości mieszkaniec zamieszkuje przez część miesiąca, zobowiązany jest do uiszczenia całości miesięcznej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w gminie w której dotychczas zamieszkiwał. W nowym miejscu zamieszkania uiszcza opłatę począwszy od kolejnego miesiąca, w którym nastąpiła zmiana.

W przypadku niezłożenia deklaracji albo uzasadnionych wątpliwości, co do danych zawartych w deklaracji wystawiona będzie decyzja określająca wysokość opłaty. Podstawę naliczenia stanowić będzie liczba osób zameldowanych na danej nieruchomości, zgodnie ewidencją meldunkową i stawka jak za odpady segregowane tj. 29,00 zł. W związku z tym korzystniejsze jest złożenie deklaracji, która pozwala na podanie liczby faktycznie zamieszkiwanych mieszkańców.

W razie stwierdzenia, że właściciel nieruchomości nie uiścił opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uiścił ją w wysokości niższej od należnej gmina wyda decyzję określającą wysokość zaległości z tytułu opłaty. Wystawiane także będą upomnienia a w przypadku dalszego uchylania się od płatności sprawy będą kierowane do prowadzenia egzekucji komorniczej. W większości przypadków będzie się to wiązało z poniesieniem dodatkowych kosztów związanych z kosztami upomnień, odsetek od zaległości, zajęcia rachunku bankowego oraz opłat komorniczych.

Opłatę należy wpłacać gotówką w kasie Urzędu Miasta Tarnobrzega lub przelewem na swoje indywidualne konto lub konto w Banku PeKaO S.A. I O/ Tarnobrzeg Nr 62124022231111001093095568 w tytule podając adres nieruchomości, na której powstają odpady komunalne, miesiąc za który płacimy oraz dodając słowo „Odpady”.

Dodatkowe informacje udzielane są pod nr tel.15 822 65 70 wew. 225.

 

 

Pliki do pobrania

wzór deklaracji.pdf0.18MB